> Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Amedia kjøper det danske mediehuset Berlingske media fra det belgiske medieselskapet DPG media.
Mediehuset eier og driver avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
– Vi ser store muligheter for kunnskapsutveksling og samarbeid på tvers av landegrensene. Kjøpet lar oss eksportere vår ekspertise som et ledende mediekonsern innen digital avisutvikling i Europa. Vi styrker vår posisjon og vår norske virksomhet, samtidig som vi når nye målgrupper og sikrer Berlingske media større kraft i Danmark, sier konsernsjef Anders Opdahl i Amedia i en pressemelding.
Les også: Norsk presse: – Derfor støtter vi søksmålet mot staten
– Berlingske står overfor tøff konkurranse
Opdahl forteller at Nordiske medieselskaper står overfor en tøffere global konkurranse og fundamentale digitale skift, hvor de kjemper mot teknologigiganter om inntekter og distribusjon.
– I dette utfordrende landskapet blir medienes formål – å fremme et levende demokrati gjennom ytringsfrihet og uavhengig journalistikk – et stadig mer krevende oppdrag å løse. Derfor mener jeg at tettere samarbeid er avgjørende fremover.
DPG media, som har eid Berlingske media siden 2015, sier selskapet trenger å tilhøre noe større for å kunne akselerere sin utvikling.
– Etter nøye vurderinger konkluderte vi med at Amedia – som et svært vellykket og digitalt orientert mediekonsern – ville være en utmerket eier av Berlingske media, noe som førte til denne transaksjonen, sier Christian Van Thillo, konsernsjef i DPG media om valget av Amedia.
Skal ha kostet over en milliard
Bransjeavisen Medier24 «erfarer» at salget skal ha kostet over 1,1 milliarder norske kroner.
Nettavisen, som er Amedia-eid, ved sin sjefredaktør Gunnar Stavrum, anslår også en lignende sum, der han legger til grunn det danske selskapets overskudd ganger 10-15.