> Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Som har råd til megatidsriktig mote. Men hvorfor ikke.
Vêtements betyr klær. Uten cirkumfleksen er det navnet på klesmerket som i disse dager blir diskutert som Paris’ mest radikale: Vetements. Og produktet de selger er nettopp det: Klær. «Som skal være for alle og enhver», skriver motejournalist Alexander Fury i The Independent.
Designeren og grunnleggeren av Vetements er Demna Gvasalia, med fartstid fra Margiela, Louis Vuitton og Balenciaga.
Og «klær» er det, desidert og som bare det: Uten tvil og med stil. Castingen — utvalget av modeller som rocker klærne i Vetements’ høst og vinter 2017-kolleksjonvisning — tilsier at Vetements skal være for alle. Men det er jo ikke det. Du skal selvfølgelig ha personlighet og god råd i tillegg.



Med designets hyppige referanser til det som kan sies å være ekstremt aktuelt: Nyhetsbildet og den etablerte gatemoten, kan Vetements neppe sies å være annet enn stadig ekstra sesongbasert. Det er også vanskelig å se bort fra at sammensetningene av modeller og styling ser ut til å være slags overdrevne og stilfulle versjoner av den typiske mannen og kvinnen i gata. Med andre ord kan du bruke 20 000 på ei sovepose-inspirert jakke fra Vetements, fremfor bare den funnede, slitne soveposen som uteliggeren — som inspirerte til moten — trolig fant gratis. Men videreutviklingen av estetikken er vanskelig å kritisere. Romantiseringen, eller «core-ifyingen» av soveposemannen, så vel som flyvertinnen, er skuddsikker.

En lett kobling er også til såkalt «anti-mote», som for så vidt på alle måter er kraftig mote. Overkleddhet, størrelsesbom og andre klassiske regelbrudd kan definere dette.






Under Paris Fashion Week ble Vetements vist på Pompidou-sentret, men først nylig ble en offisiell film fra visningen lansert på Vetements’ egne Youtube-kanal.
Fra den har vi mye å lære.
- Den nye rulletrappregelen: Stå til høyre og gå til venstre, for Vetements skal ha plass i midten.
- Vetements er for alle tidsriktige, tross alder, størrelse, fasong og farge.
- Norsk mote har en lang vei å gå.
Vetements’ valg av modeller blir skrytt til værs av mange. Men de er langt fra først i noe sånt. Det de dog har klart med god stil, er å gi modellene en personlighet, under all den stylingen, og gjort mangfold til en kul greie. Et Subjekt-ivt poeng for det.
 
	 
				 
		 
           
           
           
           
           
           
			 
			 
			 
			