Brannfakkel:

Ibsen er kjedelig og banal

Hver gang Ibsen settes opp i våre dager, er det i modernisert form. Men tidløse og geniale skuespill trenger ikke det, skriver Leif Osvold. Her er Mimmi Tamba som Solveig og Aksel Hennie som Per Gynt på Gålå i 2022. (Foto: Internett/Facebook.)
Hver gang Ibsen settes opp i våre dager, er det i modernisert form. Men tidløse og geniale skuespill trenger ikke det, skriver Leif Osvold. Her er Mimmi Tamba som Solveig og Aksel Hennie som Per Gynt på Gålå i 2022. (Foto: Internett/Facebook.)
Jeg kan ikke huske å ha lest noe negativt eller kritisk om Ibsens kunst. Slikt gjør man ikke i det gode selskap, skriver kunsthistoriker Leif Osvold.
Warning: Undefined variable $marginstyle in /var/www/staging/public/content/themes/subjekt-theme/template-parts/component-article-content.php on line 95
> Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kunsthistoriker Leif Osvold kritiserer Henrik Ibsen og offentlighetens vegring mot å debattere dikterens kunst.

Vi blir ikke eksponert for opplysende diskusjoner og meningsforskjeller om Henrik Ibsen, i kunstnerens eget land. Dersom slik uenighet ikke forekommer, er det oppsiktsvekkende i seg selv. Vi ser heller aldri drøftet hvilke svakheter Ibsen har som forfatter. Slikt gjør man ikke i det gode selskap.

Jeg kan ikke huske å ha lest noe negativt eller kritisk om hans kunst. Enten vet man om det, og velger å tie av ren høflighet eller manglende mot, eller man ser det rett og slett ikke. En hver kunstners verk skal bedømmes på både sine sterke og svake sider. I litteraturhistorien (og i kunsthistorien) som fag er det dog gjennomgående at svakheter hos kunstnere sjelden nevnes, og aldri når det gjelder de etablerte. Der dreier det meste seg om kanon. I Norge gjelder dette spesielt for den beundrede Ibsen (og Edvard Munch). Ærbødigheten overskygger realitetene.

Les også: Etterlyst: Kunsthistorikere i offentligheten

Banal handling og blodfattige karakterer

I mine øyne er Ibsen enormt overvurdert. Bortsett fra de to mesterverkene «Peer Gynt» (1867) og «Brand» (1866) er hans skuespill banale i handlingen, og personene er blodfattige. Ibsen unngår de sterke følelsene og konfliktene. Selv i opprivende scener oppfører personene seg dannet og hemmet. Dette er borgerskapet på sitt verste, men Ibsen hverken makter eller ønsker å utlevere dem; han bare skaper kunstige situasjoner. Dermed blir skuespillet kjedelig, fordi han ikke tør å la de universelle menneskelige følelsene få fritt utløp.

Annonse

Men selv borgerskapet i siste halvdel av 1800-tallet brukte utestemme og lot følelsene få fritt utløp. Listen and look to Shakespeare! Han bruker hele registeret: hat, sjalusi, begjær, sinne, misunnelse, kjærlighet, hevn, sorg, spas, redsel og galskap. Når Ibsen er i nærheten av å beskrive slike følelser, blir det så tamt at det blir flaut. Mange av Ibens samtidsdramaer ender med et «Pang!». En korthugget dramatisk avslutning som etterlater publikum forvirret og i sjokk, før man forlater salen.

Kunstig og feigt, etter min mening. Ibsen svikter der skrivekunsten er som mest krevende.

Hver gang Ibsen settes opp i våre dager, er det i modernisert form. Det kan ikke skyldes annet enn at regissøren mener at teksten og persongalleriet er så banalt at det trenger en helt ny setting for å fungere. Men tidløse og geniale skuespill trenger ikke det.

Les også: De vil renske bøker for «problematisk» innhold. Skjønner de ikke selv hvor dumt det er?

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Janne Wilberg!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg!
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser

Warning: Undefined variable $post_id_or_object in /var/www/staging/public/content/themes/subjekt-theme/single.php on line 54

Warning: Undefined variable $advtype in /var/www/staging/public/content/themes/subjekt-theme/single.php on line 73